Het effect van het toepassen van drie tools ter vergroting van de leerlingactiviteit in de les (tools: student observer, wisbordjes, willikeurige namen)

“Iedereen werkt!” is een didactische handelingsaanvulling op het repertoire voor alle docenten op het Cals College. De drie tools geven je de mogelijkheid om de effectiviteit van je lessen met kleine aanpassingen te verhogen. Op een (door jou gekozen) lesmoment krijg je feedback op het werk van je leerlingen via wisbordjes. Vragen stellen aan individuele leerlingen gebeurt altijd eerlijk middels de willekeurige namen tool. Feedback krijgen van leerlingen over je lessen gebeurt via de student observer tool. Alle drie de tools geven je de informatie waarvan je eerder niet wist hoe je eraan moest komen en waarvan je nu weet dat je er niet zonder kunt. Twee jaar lang deden wij onderzoek naar hoe wij iedereen aan het werk konden krijgen in de les. Zowel leerlingen als docenten zijn lovend over het gebruik van de drie tools. 316 leerlingen (7 onderzoeks- en 7 controle klassen) en 29 docenten werkten mee aan dit onderzoek. Op twee momenten hebben we vragenlijsten afgenomen om een voor- en een nameting te doen. Het resultaat: “Iedereen werkt!” werkt!


Dit dossier is beveiligd. Voer het wachtwoord in om deze te bekijken:


Wachtwoord vergeten of wenst u een wachtwoord te onvangen? Neem contact met ons op.